Artykuły

Luty 13, 2017

Sprawa tyczy się choćby stawu krzyżowo – biodrowego. Zablokowanie stawów krzyżowo – biodrowych to jedna z najbardziej prozaicznych przyczyn, które sprowadzają moich pacjentów do gabinetu. Wydaje się, że jedynie dobry chiropraktyk jest w stanie „nastawić” skrzywiona kość krzyżową – jednak da się to zrobić w pojedynkę 🙂 To jak funkcjonuje staw zależy ściśle od napięcia mięśni otaczających go – jeśli sa jakieś zaburzenia w proporcji pracy danych mięśni staw może ulec zaklinowaniu. Stad aby taki staw odblokować najpierw należy znieść nadmierne napięcia w okolicy brzuśców, scięgien oraz przyczepów mięśni do kości. Do takich autorelaksacji świetnie nadaje się piłeczka lacrosse. W przypadku stawów krzyżowo – biodrowych zwracamy uwage na rozmasowanie: okolicy talerzy biodrowych, okolicy krętarzowej kości udowej, brzegów kości krzyżowej oraz ogonowej (lezy ponizej) oraz mięsni posladkowych. Jak wykonac zabieg poprawnie dowiecie się z filmu: https://www.youtube.com/watch?v=8zgRy0B-yLw Kolejnym krokiem po rozmasowaniu tkanek miękkich jest automanipulacja. Jeśli równomiernie silnie napniemy mięśnie, struktury przyczepiające sie do kości są w stanie ta kośc przemieścić. W przypadku silnego sciśniecia posladków oraz mieśni przywodzicieli (poprzez zsciśnięcie ud) pojawia sie mozliwosć samodzielnego zmanipulawania stawu kr

Listopad 10, 2016

W tym krótkim videoartykule poruszę zagadnienia dotyczące każdego z nas. Każdy jest w mniejszym lub większym stopniu skazany na siedzenie. Jesz śniadanie ? siedzisz ! jedziesz do pracy ? siedzisz ! jesteś w pracy ? siedzisz ! Co robisz po powrocie do domu ? Niestety większość z nas jest skazana na nawet kilkunastogodzinne przebywanie w pozycji siedzącej. Uważa się, iż nadmiar siedzenia może przyczyniać się do zwyrodnień bioder i kręgosłupa. Niesety to nie jedyny kłopot, ponieważ ograniczenie krążenia w obrębie miednicy (i miednicy mniejszej) wpływa niekorzystnie na narządy rodne u kobiet, może powodować przerost gruczołu krokowego u mężczyzn, ma wpływ na dolegliwości jelitowe oraz na powstawanie hemoriodów. Jednak tradycyjnie nie taki diabeł straszny, jak go malują ! Da się zminimalizować negatywne skutki siedzenia, a wystarczy zrobic jedną rzecz – uruchomic percepcję ! Zwróć uwage na to jak siedzisz i skonfrontuj to z tym filmem : https://www.youtube.com/watch?v=_YoTWjzaCWI Wbrew obiegowej opinni, nie jest ważne jak wygodne jest Twoje krzesło ! Na to jak się czujesz po długim siedzeniu, wpływ ma przede wszystkim sposób w jaki siedzisz ! Długotrwałe siedzenie, szczególnie z plecami podpartymi negatywnie wpływa na układ nerwowy. Ciało szybko sie uczy i kiedy Twój organizm poczuje, że utrzymanie pionowej postawy podczas si

Wrzesień 2, 2015

Wszystko zaczyna się od stopy – czyli jak płaskostopie zaburza postawę ciała ? Autor: Marek Purczyński Teoria w przekazie mówionym z YT Kiedyś płaskostopie było powodem dyskwalifikacji poborowego do służby wojskowej, dziś jest lekceważąco uważane za drobną przypadłość stóp. W dobie zaawansowanej medycyny, która potrafi wyjaśnić niemal wszystko, nadal wielu ludzi cierpi na bóle kolan, czy bioder, które rzekomo maja podłoże natury autoimmunologicznej lub genetycznej. W mojej praktyce przekonałem się, że wpływ na bóle stawów ma przede wszystkim suma mało znaczących często powtarzanych bodźców, jak np. nieznaczne zbaczanie kolana do środka podczas chodu lub krzywo stawiana stopa. Innym przykładem takiego niewidzialnego destrukcyjnego wpływu na kończynę dolną jest właśnie płaskostopie. Płaskostopie, czyli obniżenie sklepienia stopy jest bardzo szeroko występująca wadą postawy ciała. Wyróżnia się dwie podstawowe formy płaskostopia – podłużne, w którym spłaszczeniu ulega łuk podłużny stopy oraz poprzeczne, w którym dochodzi do rozluźnienia więzadeł spinających głowy kości śródstopia. Obie formy niosą z sobą wiele konsekwencji i zazwyczaj występują wspólnie. Płaskostopie poprzeczne powoduje występowanie palucha koślawego czyli t

Posted in Artykuły by Marek Purczyński | Tags: , , , ,
Sierpień 10, 2015

Powszechnie wiadomo, że stres jest kluczowym czynnikiem powodującym: osłabienie organizmu, choroby cywilizacyjne i nowotwory. Niestety obecny styl życia: ciągły pośpiech, nieregularne odżywianie i brak czasu na wypoczynek to niedogodności, które bardzo trudno jest wyeliminować. Sytuacje stresowe występują coraz częściej, ponieważ żyjemy coraz szybciej, dociera do nas coraz więcej informacji i codziennie stajemy przed wieloma istotnymi wyborami. Wszystko to powoduje, że stresorów (czynników wywołujących stres) w zasadzie nie da się uniknąć, dlatego jedynym rozwiązaniem pozostaje nauczenie się właściwego radzenia sobie ze stresem. „Pozytywny” stres, a stres „negatywny” Od zarania dziejów wszystkie istoty obdarzone odpowiednio rozbudowanym układem nerwowym, by posiadać zdolność percepcji były narażone na wiele zagrożeń. Na drodze ewolucji doszło więc do wykształcenia odpowiedniego mechanizmu przygotowującego organizm do walki, lub ucieczki. Reakcja ta polega na aktywacji współczulnego (sympatycznego) układu nerwowego, który prowadzi między innymi do wydzielenia hormonów kory nadnerczy – adrenaliny, noradrenaliny oraz kortyzolu. W wyniku pobudzenia dochodzi do wzrostu częstotliwości pracy serca, wzrostu ciśnienia krwi, przyspieszenia oddechu, spowolnienia procesów trawienia i regeneracji oraz, co bardzo ważne do podni

Posted in Artykuły by Marek Purczyński
Sierpień 9, 2015

…Nie tylko mięśnie, Ćwicz z głową ! Wszechobecny kult ciała powoduje, że coraz większej ilości osób zależy na atrakcyjnym wyglądzie. Zdecydowana większość tych osób wybiera fitness, jako formę kształtowania sylwetki. Ćwiczenia często są wykonywane na własną rękę, co nie zawsze przynosi pożądane, pozytywne skutki. Sama tendencja zwracania się społeczeństwa w stronę kultury fizycznej jest bardzo pocieszająca. Ludzie zrozumieli, że bez aktywności ich ciała przestają funkcjonować tak, jak powinny. Organizm ludzki jest stworzony do ruchu i każde odstępstwo od tej reguły powoduje powikłania chorobowe. Stare przysłowie głosi, że ruch to zdrowie i jest w nim dużo racji. Jednak należy pamiętać, że nie każda dawka i postać ruchu da każdemu wszystkie korzyści płynące z wykonywania ćwiczeń – wręcz przeciwnie, wiele czynności może nam zwyczajnie zaszkodzić. Laik odwiedzający klub fitness dostrzega w dźwiganiu hantli, lub bieganiu po bieżni jedynie cele natury estetycznej – zwiększanie muskulatury, czy redukcję otłuszczenia. Niestety jest to spostrzeżenie szalenie niepełne, ponieważ ciało ludzkie stanowi integralną całość, a ćwiczenia mają wpływ na wszystkie układy organizmu, a nie tylko układ ruchu. To samo tyczy się stanu psychiki, który w ogromnej mierze uzależniony

Posted in Artykuły by Marek Purczyński | Tags: , , ,
Lipiec 27, 2015

Zacznij od siebie ! Obecnie narzucany wszystkim „zachodni” styl bycia zdecydowanie nie pomaga w utrzymaniu zdrowia i dobrego samopoczucia. Wymaga się od nas codziennie długiej, czasem nawet dziesięcio – dwunastogodzinnej pracy przy biurku, w celu przemieszczania się używamy samochodów, jemy w biegu, często nie zwracając uwagi na to, co wkładamy do ust. Stresujący tryb życia powoduje, że gromadzi się w nas wiele obaw i leków, stale zdajemy się od czegoś uciekać, a nie do czegoś dążyć. Wszystkie te czynniki powodują, że nasze ciała starzeją się zdecydowanie szybciej niż powinny, zapadamy na choroby cywilizacyjne, dręczą nas alergie i przewlekłe bóle. W pewnej chwili docieramy do momentu, w którym nasze organizmy nie są już w stanie sprostać stawianym przed nimi wymaganiom, dochodzi do poważnych chorób, często powiązanych z depresją – stanu, który wymaga długiego leczenia i prowadzi do wyłączenia zawodowego. Docieramy do punktu, w którym stwierdzamy, że ciągła pogoń za sukcesem doprowadziła nas na skraj załamania zarówno zdrowotnego, jak i nerwowego. Taki stan rzeczy nie musi być jednak koniecznością. Istnieje wiele osób, które znakomicie odnajdują się w dzisiejszych realiach i pomimo dynamicznego trybu życia stale tryskają pozytywna energią i optymizmem, ich ciała są szczupłe

Posted in Artykuły by Marek Purczyński