ABC Samodzielnego leczenia rwy kulszowej

Lipiec 31, 2017

Dyskopatia w odcinku lędźwiowo – krzyżowym kręgosłupa (L-S) to  dolegliwość, którą jest objęta zdecydowana większość moich pacjentów. Głównym objawem dyskopatii są: ból zlokalizowany w dolnej części pleców, który może pojawiać się podczas ruchu, lub kiedy przebywasz dłuższy czas w pozycji statycznej (stanie, siedzenie). Kolejny objaw, który przeraża pacjentów to rwa kulszowa – czyli podrażnienie nerwu kulszowego i jego odnóg, który zazwyczaj odczuwa się jako palenie, kłucie, drażnienie prądem okolicy uda, podudzia  i stopy. Wydaje nam się, że skoro jest już tak źle, że drętwieje nam noga to kolejnym stadium choroby kręgosłupa będzie poruszanie się na wózku inwalidzkim.

Z racji tego, że dolegliwości kręgosłupa są dziś tak powszechne, narosło w tym temacie wiele mitów, które w tym materiale chciałbym rozwiać. Po pierwsze uraz kręgosłupa nie jest najgorszą możliwą kontuzją – ciało się regeneruje i tak jak bez problemu Twój organizm jest w stanie wygoić złamaną rękę, bądź skręconą kostkę, tak tez radzi sobie z uszkodzeniem krążka międzykręgowego. Ciało jest organiczne, co oznacza, że na przestrzeni czasu wymienia wszystkie swoje wadliwe komórki na nowe, zdrowe. Dlatego, jeżeli usuniesz przyczynę bólu, jaką jest wadliwa biomechanika kręgosłupa JESTEŚ  W STANIE W PEŁNI WYLECZYĆ SWOJĄ DOLEGLIWOŚĆ !

Dlaczego prawda ta jest tak mało rozpowszechniona ? Ponieważ z mojej obserwacji – wmawia się pacjentom, że ból kręgosłupa to choroba przewlekła – która można jedynie zaleczać i zawsze będzie powracała w najgorszym momencie. Jeżeli zastosujesz się do wskazań tego artykułu – zrozumiesz ostatecznie problem bólu kręgosłupa i będziesz w stanie ten problem samodzielnie naprawić.

 

KŁOPOT NIEPRAWIDŁOWYCH NAWYKÓW

Ilekroć podnosisz coś ciężkiego z ziemi, nie pamiętając o utrzymaniu wyprostowanego kręgosłupa, lub ilekroć schylasz się aby np. zawiązać buta, możesz traumatyzować swoje krążki międzykręgowe.  Kręgosłup jest zbudowany tak, że kiedy jesteśmy w ruchu, nie powinien się on zbytnio ruszać – wtedy ciśnienie w krążkach miedzykręgowych pozostaje niezmienne i nie dochodzi do modelowania pierscienia włóknistego krażka. Jeśli podczas ruchu tułowia Twój kręgosłup notorycznie się zgina, lub skręca , w dłuzszej perspektywie może to stanowić główną przyczynę Twojego bólu kręgosłupa. Nieważne czy dźwigasz dużo kg naraz, czy często powtarzasz nieprawidłowe skłony po coś lekkiego – powielanie nieprawidłowego wzorca w końcu doprowadzi do uszkodzenia krążka. W przypadku jednorazowego dźwignięcia ciężkiego obiektu może dojść do natychmiastowego rozerwania ciągłości pierścienia włóknistego, które potocznie jest nazywane „wypadniętym dyskiem”. Jęśli nie dźwigamy ciężko, ale powielamy wadliwy wzorzec (za mału ruchu w biodrze, zbyt duże zgięcie kręgosłupa) ból bedzie narastał na przestrzeni dłuższego czasu (dni, tygodnie, miesiące).  Dlatego warto jeszcze raz podkreślić, że każda próba prawidłowego schylenia się, która nie będzie szkodziła kręgosłupowi, ZAWSZE powinna odbywac się z zachowaną lordozą lędźwiową !

Wizualne wytłumaczenie znajdziesz w tym filmie:

Jak widzisz, dobrym pomysłem w ostrych stanach bólowych jest zastosowanie plastra i noszenie go na codzień. Jakie korzyści z tego płyną ? Kiedy się schylasz, nie widzisz swoich pleców i nie jesteś w stanie okreslić, czy kształt Twojego kręgosłupa uległa zmianie. Dlatego warto wykorzystać do poprawy wzorca schylania dodatkowy zmysł, jakim jest dotyk. W momencie kiedy plaster odkleja się od skóry oznacza to że skóra nadmiernie się napina, co oznacza że oklejony segment się ruszył.

Doskonałym ćwiczeniem poprawiającym optymalny wzorzec przysiadu/ martwego ciągu jest sięganie po obiekty leżace na podłodze z satosowaniem plastra. Kiedy opanujesz tą zdolność, możesz zastosować tą samą technikę do podnoszenia ciężarów – zarówno przysiadem, jak i martwym ciągiem.

sprawdź film:

Jak widzisz, prawidłowe funkcjonowanie na co dzień to podstawa właściwie prowadzonego procesu terapeutycznego.

Na początku artykułu opisałem podstawowe objawy dyskopatii i rwy kulszowej. Zdecydowana większość pacjentów uskarża się na drętwienia okolic: stopy, łydki oraz tyłu uda. Stan ten jest spowodowany nadmiernym napięciem mieśni: kulszowo goleniowych, czy trógłowego łydku, w których jest ograniczone krążenie krwi. Deficyt tlenu i niemożność usunięcia produktów przemiany materii w komórce mięśniowej, czy nerwowej, zawsze będzie wywoływało dyskomfort. Jeżeli stan się nasila i mięśnie są mocno zakwaszone, ból staje się nie do zniesienia. Przewlekłe napięcie sprzyja z kolei sklejaniu się ze sobą powięzi, co doprowadza do podrażnienia nerwu kulszowego, co dodatkowo komplikuje stan.  Zazwyczaj przyjmowanie leków przeciwbólowych działa jedynie na krótką metę, lub jest nieskuteczne. Dodatkowo anestetyki podawane w nadmiarze obciążają układ wydalniczy oraz układ pokarmowy, co dodatkowo komplikuje stan pacjenta.

Stąd zamiast przyjmować kolejną porcję leków, warto skupić się na prostym i sprawdzonym w tysiącach przypadków rozciąganiu z paskiem:

 

Innym istotnym ćwiczeniem rozciągającym jest rotacja zewnętrzna biodra w leżeniu tyłem. Pozycja ta znakomicie rozciąga mięśnie rotujące biodro zewnętrznie, w tym słynny już mięsień gruszkowaty, mięsień pośladkowy średni oraz pośladkowy wielki.

 

Kiedy przywórcisz wskazanymi ćwiczeniami dobrą ruchomość mięśni nóg, nareszcie kręgosłup zacznie pracowac w naturalny dla siebie sposób, czyli będzie w pełnej stabilizacji „opuszczany i dźwigany” poprzez mięśnie kończyn dolnych.

W przypadku trudności z rozciągnięciem spiętych mięśnie, pomocne może stać się rolowanie na piłeczce, bądź wału do masażu. Przyspieszony kurs masowania znajdziesz w tym filmie:

Pamiętaj, że ból kręgosłupa nie jest żadnym wyrokiem – warto spróbowac poświęcić troche czasu i pracy, aby naprawić swój stan zdrowia. Musisz wiedzieć, że w grze o własne zdrowie to Ty jestes najwazniejszym bohaterem – lekarz, czy trapeuta jedynie mogą przyspieszyć i usprawnić proces leczenia – to czy ten proces bedzie postepował , zalezy w większoći od determinacji i świadomości osoby kontuzjowanej. Stad zawsze zawrto zwiększać swoją wiedze dotyczącą zdrowia bo to najlepszy środek profilaktyki.

 

Prezentowany poradnik jest opisem jednego z najczęsciej występujących zespołów bólowych kręgosłupa –  dotyczącego przykurczu mięsni kulszowo – goleniowych oraz mięsni okolicy posladkowej. Jest wiele innych zespołów bólowych kręgosłupa i jeżeli ten zestaw ćwiczen nie działą akurat na Ciebie – nie trac nadziei. Powinnas/powinienieś skontaktować sie ze specjalistą w celu zdiagnozowania swojego problemu i dobrania odpowiednich środków terapii.